Ето какво трябва да знаем за 24 май

На този свят български празник, отдаваме почит и се прекланяме пред делото на предците, сътворили и разпространили нашето най-голямо богатство – българското слово и писменост.

Във всички религии от първостепенна важност е не само езика, но и графичната система, с която се изписват свещените книги. Един от сериозните спорове през IX век е за езика, на който се отслужва християнската света литургия: дали това да е само на един от трите езика – еврейски, гръцки и латински, или всяка млада християнска общност да проповядва на собствения и език.

Двамата братя духовници Константин-Кирил и Методий, познавайки много добре славянските езици, успяват да създадат изцяло нова азбука. Съдържащата 40 знака глаголица е постижение в световната история. Двамата братя превеждат на славянски език свещени християнски книги, подготвят ученици във Великоморавия, но привържениците на триезичието се опълчват срещу дейността им. За да защитят своето дело Кирил и Методий предприемат пътуване до Рим. След пламенната защита на правото да се достигне до Бога на собствения език, папата освещава богослужебните книги на славянобългарски език и новата писменост получава признание.

Откритата враждебност от привържениците на триезичието обаче не спира, особено при следващия папа, който е на тяхна страна. Стига се дори до забрана на богослужение на славянски език, а книгите на славянобългарски са изгаряни. Учениците на Кирил и Методий, които продължават делото им, са подложени на жестоки гонения по Великоморавските земи.

С мощната подкрепа на княз Борис I и сина му – цар Симеон част от учениците на светите братя са приети в България (Климент, Наум, Ангеларий, Сава и Горазд). Те създават книжовни средища за обучение на ученици и свещеници, за превод на богослужебни книги от гръцки език. а по земите български се строят църкви и манастири. За да се пише и чете по-лесно, Климент преработва буквите и нарича новата азбука на своя учител Константин Кирил Философ – кирилица.

Изпратен е в областта Кутмичевица (днешна южна Албания и югозападна част на Северна Македония). Там той създава едно от най-значимите културни средища в тогавашна България (наред с Преславската книжовна школа) – прословутата Охридска школа. Климент проповядва, обучава ученици и свещеници, пише поучителни и похвални слова. Когато цар Симеон го назначава за епископ, на негово място отива Наум – също наричан Охридски.

В края на IХ и началото на XI век в българската средновековна държава, благодарение на силната царска власт, има уникално съчетание от: активно изграждане на държавност, утвърждаване на християнската религия и поява и разпространение на писмена система. В резултат се появява духовна прослойка, която пише на български, създават се множество произведения, полагащи основите на културна традиция. За първи път в България се появяват авторски съчинения.

Едни от първите автори са: Климент Охридски – с неговите похвални слова (най-вече „Похвално слово за Константин-Кирил Философ“) и плеядата представители на преславската школа. Константин Преславски написва уникалната словесна творба „Азбучна молитва“, както и „Учително евангелие“; Йоан Екзарх превежда „Шестоднев“ – естественонаучно съчинение с енциклопедичен характер. Неговият принос е неоценим не само заради превода, но и заради оригиналните му добавки по текста. Започва с описание на Преслав и на облеклото на княза и болярите, което е ценен исторически извор. Друг достолепен представител, Черноризец Храбър, е автор на един от най-популярните текстове от този период – „Сказание за буквите“.

Семената на българското слово са засяти и този процес е необратим през вековете. Хиляди знайни и незнайни български духовници, книжовни и просветни дейци, продължават делото на първоучителите. Народът ни съхранява и запазва езика, въпреки превратностите на времето и многото изпитания, на които е подложен.

През 1892 година учителят по френски език в Русенската гимназия Стоян Михайловски написва възторженото стихотворение за възхвала на Солунските братя: „Химн на Св. Св. Кирил и Методий“. През 1901 година учителят по музика в Ловешкото училище – Панайот Пипков, съчинява великолепна мелодия, а химна на светите братя звучи и днес:

„Върви, народе възродени, към светла баднина върви! С книжовността, таз сила нова, съдбините си поднови! ………………………………… Тъй солунските двама братя насърчаха дедите ни. О, минало незабравимо! О, пресвещени старини!“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *